Fogkorona

A fogászat művészet és tudomány is; amit legjobban a fogorvos és fogtechnikus közös munkájának eredménye a koronakészítés igazol. A korona egy olyan fogpótlástípus, amelyet a sérült, szuvas vagy esztétikailag nem kielégítő fogra készítünk, cementezünk, de rögzíthetjük implantátumra is. Több összesínezett koronából készül a foghiányt is pótló híd.

Mi a korona?

A korona teljesen befedi a természetes fogszövetet az íny felett. (ellentétben a héjjal, amely csak a fog elülső felületét takarja, és csak természetes fogra készíthető). Ezért, ha egy fogból jelentős mennyiségű zománc- és dentinszövet hiányzik, akkor a korona a megfelelő restaurátumtípus.

A koronák megerősítik a destruálódott fogakat, és a mai modern kerámiákból készítve, gyakorlatilag megkülönböztethetetlenek a természetes fogaktól.

Milyen anyagból készülhet a korona?

A koronának két része van: a váz és a leplezés. A váz készülhet fémből, illetve fehér, esztétikus kerámiából. A vázat leplező anyag minden esetben a porcelán. Lehetőség van arra is, hogy a váz és a leplezés egy anyagból egy speciális kerámiából készüljön.
A fémmentes, tiszta kerámiai fogpótlások adják a legesztétikusabb, legtermészethűbb megoldásokat.

Fogászati kezelések száma:

A korona készítése általában több kezelési időpontot igényel, de relatíve gyorsnak mondható folyamat, hiszen akár egy-két héten belül elkészül. A korona színe a természetes fogakhoz igazodik. A kezelések között az előkészített, kezelt fogakat műanyag alapú ideiglenes koronával látjuk el, mely nemcsak az esztétikumot, biztosítja, de a végleges fogpótlás elkészültéig helyreállítja a rágófunkciót is.
A koronának hosszantartó eredményt kell biztosítani, de ehhez az eredményhez elengedhetetlen a jó szájhigiénia.

Hogyan kell ápolni, tisztán tartani a koronát, mennyire tartós megoldás?

Mivel a koronák rögzített, nem kivehető fogpótlások, ezeket majdnem ugyanúgy kell tisztítani, mint a természetes fogait. Ez azt jelenti, hogy rendszeres fogmosás mellett fogselymet kell használni, valamint félévente meg kell látogatnia a fogorvosát kivizsgálás céljából.
Ne feledje, hogy a koronák alatti természetes fogak érzékenyek a szuvasodásra, ezért különösen fontos ügyelni a szájhigiéniára, fogápolásra. A korona átlagosan körülbelül 10 évig tart megfelelő gondozás mellett.