Gyökérkezelés

Gyökérkezelés során a gyulladt vagy már elhalt fogakat kezeljük. Célunk a fájdalom megszüntetése, majd a fogak gyökerében lévő ún. gyökércsatornák (ezekben futnak az erek, idegek) hermetikus tömése az idegek eltávolítása után gyökértömőanyaggal. Rendelőnkben a legmodernebb gyökércsatorna tágító kézi és gépi műszerek mellett, gépi gyökércsatornahossz-meghatározót és digitális röntgenfelvételeket alkalmazunk.

Mi a gyökérkezelés?

A gyökérkezelés – más néven endodontia– a fog belsejében lévő pulpa (idegszövet) megbetegedéseinek kezelésére szolgáló speciális eljárások összessége. Míg egyesek tévesen fájdalmas kezelésnek gondolják, a legtöbb esetben az eljárás nem kellemetlenebb, mint a töméskészítés. Valójában ez az egyik leghatékonyabb módja bizonyos fogfájások enyhítésének.

Mikor van szükség gyökérkezelésre?

A gyökérkezelés akkor válik szükségessé, ha fertőzés vagy gyulladás alakul ki a fog pulpaszövetében. A pulpaszövet vérerekből, kötőszövetből és idegsejtekből áll, mely utóbbi okozza az erős, sokszor elviselhetetlen fájdalmat a páciens részére. Gyökérkezelés nélkül, egyébként, idővel a fájdalom elmúlik… legalábbis átmenetileg. Kezelés nélkül azonban a fertőzés, gyulladás nem. Fogászati tályoghoz, góchoz vezethet, mely akár újabb fertőzések, gyulladások kialakulásához is hozzájárulhat a test más szerveiben, szöveteiben. Ezt hívjuk gócbetegségnek.
A gyulladt, fájdalmas fog kezelésének két módja van: a gyökérkezelés és a foghúzás.
A gyökérkezeléssel és a fog koronai részének helyreállításával elkerülhetőek azok a problémák, melyeket a foghúzás okoz. Ide tartozik a nem kívánt fogvándorlás, esztétikai kellemetlenségek, rágófunkció kiesése, fogpótlások (hidak vagy fogászati implantátumok) szükségessége, amelyek költségesek és időigényes eljárások.

Hogyan alakul ki a gyulladás?

A gyökércsatorna fertőződése leggyakrabban a koronai szövetirányából indul ki. A fertőzés egyik lehetséges oka a mély fogszuvasodás. A kezeletlen szuvasodásból a baktériumok a dentincsatornákon keresztül megfertőzhetik a pulpaszövetet. Egy másik út, amelyen keresztül a baktériumok érintkezésbe kerülhetnek a fogbéllel, az a trauma következtésben eltört, vagy megrepedt fogak.
Bizonyos esetekben maga a kiterjedt fogászati restaurátum igényelte fogelőkészítés is károsíthatja a pulpaszövetet. Ha nagyobb kiterjedésű tömést vagy fogpótlást készítünk ugyanazon a fogon, növelheti az ilyen típusú sérülések esélyét. Fogászati kezelések, mint a korona előkészítése vagy a fogszabályozás vezethetnek gyökérkezeléshez mély szuvasodás, dőlt tengelyállású fogak esetében.

Hogyan történik a kezelés?

A gyökérkezelés során, a diagnosztikai eljárások után, érzéstelenítőt adunk a fog és a környező szövetek elérzéstelenítésére. A gyökércsatornához a fogat meg kell fúrni, és egy kis nyíláson keresztül érhető el a gyökércsatorna bemenete.
Apró eszközök, gyökérkezelő tűk segítenek eltávolítani az elhalt és gyulladt fogbélszövetet. A pulpakamrát és az üres csatornákat ezután megtisztítjuk, fertőtlenítjük, és előkészítjük az inert, biokompatibilis anyagból készült gyökértömőanyag fogadására. Végül cementtel zárjuk a gyökércsatorna bemenetét, megelőzve ezzel a jövőbeni fertőzést. A gyökérkezelés legalább három-négy alkalommal járó fogászati beavatkozás.
A gyökérkezelést követően néhány napig érzékeny lehet a fog. A vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók, mint az ibuprofén, diklofenák hatékonyan enyhítik az érzékenységet, de szükség esetén vényköteles gyógyszerek is adhatók.